ΠΛΑΤΩΝΟΣ ΘΕΑΙΤΗΤΟΣ, Η ΓΝΩΣΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΟΣ
ΠΛΑΤΩΝΟΣ ΘΕΑΙΤΗΤΟΣ, Η ΓΝΩΣΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΟΣ
Ο Θεαίτητος ή Περί επιστήμης πειραστικός είναι το κεφαλαιώδες έργο του Πλάτωνος για τη θεωρία της γνώσης. Κύριο αντικείμενο έρευνας του διαλόγου είναι: 1. Η αναζήτηση ενός καθολικά αποδεκτού ορισμού της γνώσης, 2. Η σχέση της γνώσης προς την αλήθεια, 3. Το ξεκαθάρισμα του γνωσιολογικού τοπίου της εποχής. Προς τούτο εξετάζονται τρεις ορισμοί της γνώσης: α) η γνώση είναι αίσθηση, β) η γνώση είναι αληθής γνώμη και γ) η γνώση είναι η μετά λόγου αληθής γνώμη. Άμεσος και επιτακτικός στόχος του φιλοσόφου είναι να ορίσει τη γνώση, η οποία όχι μόνο θα πλαισιώσει την οντολογία του, αλλά και θα κατορθώσει την άξια πράξη στον ηθικό και πολιτικό βίο. Ο Θεαίτητος, ως λογικός, διαλεκτικός και κριτικός διάλογος, εποπτεύει το γνωσιοθεωρητικό ζήτημα, στο πλαίσιο μιας ισχυρής πολεμικής κατά των σοφιστών, και θέτει τα σπουδαιότερα προβλήματα της θεωρίας της γνώσης:
1. Τη διαφορά εμπειρικής θεμελίωσης της γνώσης και νοησιαρχικής
2. Τη διαφορά της αισθητηριακής αντίληψης από τη νοητική αντίληψη.
3. Την αντιμετώπιση του γνωσιολογικού σχετικισμού (στο πλαίσιο της πρωταγόρειας θεωρίας)
4. Την προβολή της λογικής πορείας του γνωσιολογικού ζητήματος στον άξονα της προόδου (μετάβαση από τη μια γνωσιακή έδρα στην άλλη).
Δευτέρα 4 Δεκεμβρίου 2023, 19.00-20.30
Φιλολογικός Σύλλογος Παρνασσός, Πλατεία Αγίου Γεωργίου Καρύτση 8, Αθήναι
Επιστημονικός Διευθυντής: Κωνσταντίνος Νιάρχος, καθηγητής Φιλοσοφίας Πανεπιστημίου Αθηνών
Προεδρεύει ο κ. Χαράλαμπος Σπυρίδης, Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών
Προσφωνήσεις: Βασίλειος Κωνσταντινόπουλος, καθηγητής Κλασικής Φιλολογίας Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Πρόεδρος Φιλολογικού Συλλόγου Παρνασσός,
Μαργαρίτα Α. Βέργου Καραμάνου, Πρόεδρος Σωματείου Διόνυσος
Κερασένια Παπαλεξίου, Δρ. Φιλοσοφίας
ΕΔΙΠ Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας
του Πανεπιστημίου Αθηνών
«ΠΛΑΤΩΝΟΣ ΘΕΑΙΤΗΤΟΣ,
Η ΓΝΩΣΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΟΣ»
ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΑ
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου